Hardinge Bridge – A Landmark of Engineering and History
The Hardinge Bridge is a historic railway bridge located over the Padma River, linking the districts of Pabna and Kushtia in Bangladesh. It is one of the oldest and most significant railway bridges in the country, still playing a vital role in connecting the northern and southern parts of the nation through rail transport.
The bridge was named after Lord Hardinge, the then Viceroy of British India, who laid its foundation stone. Construction of the bridge began in 1910 and was completed in 1915. On March 4, 1915, the bridge was officially inaugurated and began serving as a crucial railway link between East Bengal and West Bengal.
Spanning a total length of about 1,800 meters (approximately 5,900 feet), the Hardinge Bridge comprises 15 massive steel truss spans, each approximately 120 meters in length. Built with high-grade British steel and equipped with advanced (for the time) engineering techniques, the bridge was an extraordinary feat given the challenging conditions of the Padma River, including its strong currents and varying depths. The foundation and pilings were meticulously engineered to ensure the structure could withstand time and nature.
During World War II, in 1942, two spans of the bridge were intentionally destroyed by the British forces to prevent its use by the enemy. After the war, these spans were reconstructed, and full railway operations resumed.
Today, the Hardinge Bridge continues to function with a single-track railway line over it, handling numerous trains daily. It serves as a critical link for the rail network connecting the western regions of Bangladesh, including Rajshahi and Khulna divisions, with the central and northern areas. The bridge is often referred to as a “poem in steel” due to its combination of historical significance, engineering precision, and visual elegance.
More than just a bridge, the Hardinge Bridge stands as a testament to Bangladesh’s railway heritage, engineering history, and resilience through time.
হার্ডিঞ্জ ব্রিজ – ইতিহাস ও স্থাপত্যের এক যুগান্তকারী নিদর্শন
হার্ডিঞ্জ ব্রিজ বাংলাদেশের পাবনা ও কুষ্টিয়া জেলার সীমান্তবর্তী অংশে, পদ্মা নদীর উপর অবস্থিত একটি ঐতিহাসিক রেলসেতু। এটি দেশের অন্যতম প্রাচীন এবং স্থাপত্যিক দিক থেকে গুরুত্বপূর্ণ রেলওয়ে সেতু, যা এখনো কার্যকরভাবে দেশের উত্তর ও দক্ষিণাঞ্চলের মধ্যে সংযোগ স্থাপন করে চলেছে।
এই সেতুর নামকরণ করা হয়েছে ব্রিটিশ ভারতের তৎকালীন ভাইসরয় লর্ড হার্ডিঞ্জের নামানুসারে, যিনি এর নির্মাণ কাজের সূচনা করেন। সেতুটি নির্মাণ শুরু হয় ১৯১০ সালে এবং নির্মাণ শেষ হয় ১৯১৫ সালে। ১৯১৫ সালের ৪ মার্চ এই সেতুর আনুষ্ঠানিক উদ্বোধন হয় এবং তখন থেকেই এটি পূর্ববঙ্গ ও পশ্চিমবঙ্গের রেল যোগাযোগে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করতে শুরু করে।
হার্ডিঞ্জ ব্রিজের মোট দৈর্ঘ্য প্রায় ১,৮০০ মিটার (প্রায় ৫,৯০০ ফুট)। এটি ১৫টি বিশালাকার স্টিল ট্রাস স্প্যান দিয়ে তৈরি, যার প্রতিটি স্প্যানের দৈর্ঘ্য প্রায় ১২০ মিটার। এই সেতুটি নির্মাণে ব্যবহৃত হয়েছিল উচ্চমানের ব্রিটিশ ইস্পাত এবং আধুনিক তৎকালীন প্রযুক্তি। পদ্মা নদীর তীব্র স্রোত, নদীর গভীরতা ও প্রাকৃতিক বৈচিত্র্যের কারণে এই সেতুর নির্মাণ ছিল এক বিশাল চ্যালেঞ্জ। এর পাইলিং ও ফাউন্ডেশন এমনভাবে তৈরি করা হয়েছিল, যাতে এটি শতাব্দীর পর শতাব্দী টিকে থাকে।
দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধের সময়, ১৯৪২ সালে ব্রিটিশ বাহিনী সেতুর দুটি স্প্যান উড়িয়ে দেয়, যাতে শত্রু বাহিনী এটি ব্যবহার করতে না পারে। যুদ্ধের পর আবার সেগুলো পুনর্নির্মাণ করা হয় এবং পূর্ণ রেল চলাচল পুনরায় চালু হয়।
বর্তমানে এই সেতুর উপরে শুধুমাত্র একক রেললাইন আছে, যার উপর দিয়ে প্রতিদিন বহু ট্রেন চলাচল করে। এটি বাংলাদেশের পশ্চিমাঞ্চলের সঙ্গে রাজশাহী, খুলনা এবং উত্তরবঙ্গের অন্যান্য এলাকার রেল যোগাযোগে গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে যাচ্ছে। অনেকেই এই সেতুকে "ইস্পাতের কাব্য" বলে অভিহিত করে থাকেন, কারণ এটি প্রকৌশল, ইতিহাস এবং সৌন্দর্যের এক অপূর্ব সংমিশ্রণ।
হার্ডিঞ্জ ব্রিজ শুধু একটি রেলসেতু নয়, এটি বাংলাদেশের প্রযুক্তি, ঐতিহ্য ও রেল ইতিহাসের একটি জীবন্ত সাক্ষ্য।
0 Comments